Allt är kommunikation

Välkomna hit. Kul att se er igen.
Bloggbild_JKFönstret har blivit litet mindre, men utsikten och blicken kan ingen ändra.
Det ska handlar om kommunikation. Och massor av annat.

Nya tider, nya mötesplatser.En egen Blogg är lyx och spännande.

Här i Bloggen ska det handla om kommunikation. Det kommer att handla om medier. Det kommer att handla om sport och hockey, livets ups and downs. Och det kommer att handla om musik, film, böcker, kultur. Åsikter om stort och smått. Allt som är kommunikation.
Hårt mot dom hårda, medhårs med dom goda.

Det kommer att handla om minnen och människor.
Ensidigt och enögt från ett fristående perspektiv. Ingen annan än jag bestämmer nu och här.
Så; välkomna hit. Tack för att jag får ta av er tid.
Idag på premiären blir det långblogg.

 

Bloggen är kommunikation. Allt i samhället handlar om kommunikation.
All form av mänsklig kontakt är kommunikation.
Allt från att behålla suntförnuftfiltret inkopplat även sena lördagsnätter när sociala mediefingrar kliar till de trevande försöken att finna en partner eller hos ett spädbarn som lär sig kommunicera för att få de mest basala behoven tillfredställda .

Ordet ”kommunikation” kommer ursprungligen från latinets communis, gemensam, via communicare, Göra gemensamt. Eller; någon säger något på ett visst sätt till någon med en viss effekt. Ungefär så. För att uttrycka det aningen mer strikt.

Man skulle också kunna säga att det handlar om att säga rätt sak i rätt tid och på rätt sätt. Enkelt uttryckt.
Klok kommunikation handlar också om att inte säga något om sådant man inte vet.
Kommunikation handlar alltid om sändare och mottagare. Helst via någon form av kanal eftersom vi ännu inte hittat någon skönt telepatisk direktväg., men den kanske kommer.

 

I min värld handlar bra kommunikation också om empati, stort hjärta och humanism.
I vardagen; att höra av sig. Hålla kontakten. Bry sig om, höra efter hur folk mår, ta en kaffe, en lunch eller bara fråga (tack alla, ni vet vilka ni är). Det kostar så litet.

Och det handlar om att säga sanningen. Alltid.

Jag kallades ofta under åren som Kommunikationschef på Färjestad för både det ena och det andra, mest av människor som aldrig fattade min roll eller vem som var min uppdragsgivare. Eller de kanske bara inte visste tillräckligt mycket om kommunikation för att förstå.

Bagdad Bob och Goebbels var nog två av de skitigaste.

 

Det handlade alltid om att ge korrekt och relevant information och kommunikation till alla som ville veta.

Svårt och extremt krävande när fältet spänner från längden på slutspelsskägget via målvakternas nageltrång, Wallins rygg och till disciplinnämndens juridik, Europaligor och miljonomsättning i en förening som är ett företag med 150 miljoner i årlig omsättning.

Jag hade gärna fortsatt berätta för er och media om både fisarna i omklädningsrummet och flisen på kontot. Nu blev det inte så. Men det blev nästan 15 år och under den tiden var Färjestad landets framgångsrikaste klubb med fyra SM-guld, nio finaler och årligen över 100 timmars exponering i TV.

Vi byggde vad som, av Sportbladet, kallades Europas Bästa Ishockeyarena. En arena som stod modell för alla nya multiarenor i landet. Vi guidade och kommunicerade och berättade hur vi gjort och tänkt och alla kopierade och byggde samma lika.

Det var en fantastisk resa. Häng med här i Bloggen, jag lovar att berätta mer framöver.

 

Kommunikation kan också handla om hederlighet. Fråga Grumsborna om de tyckte UG-teamet behandlade deras ort och liv på ett hederligt och rättvist sätt. Om de kände igen sig. Om de fick en chans att säga sitt.

Kommunikation handlar också om förtroende. Att bygga upp och bevara. I kriskommunikation att rädda det som räddas kan. I proaktivt arbete att vara förberedd, påläst, kunnig och medveten om hur media arbetar. Att tänka strategiskt när det blåser som mest.
Att inte skrämmas av mikrofoner och TV-kameror, att ha tänkt till om vad du vill säga och hur. Vilka kanaler som används till vad, hur man gör och börjar.

Efter ett yrkesliv finns där mycket erfarenhet från båda sidor av medievärlden. Det är förhoppningsvis sådant som ni och jag ska samarbeta om och med framöver.

Kommunikation kan handla om hur man ser ut och för sig. Ditt varu- eller klubbmärkes stil och profil. Tilltal och uttal. Volymen och styrkan i rösten. Bokstävernas typografi och färgernas signaler är språket och kläderna.

Kommunikation är aldrig enkelt och blir det otydligt, fel och obegripligt är det aldrig mottagarens fel.
Hoppas jag varit tydlig här.

 

Tack för att jag fick ta er tid

Dela gärna i sociala medier:

Posted on 24 mars, 2015 in Blogg

Back to Top