Det heter ”autogenererad journalistik”, men kallas i dagligt tal journalistrobotar.
Går väl inte säger ni som liksom jag fortfarande tror på att riktiga människor gör riktiga saker på riktiga instrument.
Glöm det. I USA produceras redan tusentals artiklar på detta sätt.
Och Sverige hakar på
Mittmedia-koncernen, som efter Schibstedt-affären nu är en av landets absolut mäktigaste mediekoncerner med 18 tidningar plus Svenska Dagbladet och majoritetsägande i Promedias tolv mellansvenska tidningar, vill testa. Och det är ingen slump, koncernen har länge legat långt fram i teknikhänseende.
Men testet görs inte med små rostfria R2D2-figurer som susar runt på redaktionsgolvet på hjul utan med ”artiklar som skapats av artificiellt intelligenta dataprogram.”
Och man börjar med det mest föränderliga av allt; vädret.
Nästa steg är sporten.
Så förutsägbar har alltså sportjournalistiken blivit att dess redaktörer kan ersättas av robotar.
Tanken svindlar; kan verkligen tankemöda, stresstålighet, kaffedrickande, hårkliande, orddribblande och erfarenhet bara ersättas sådär? Av en maskin?
Märkligt, men kanske inte oväntat.
Skyll er själva alla floskelförsäljare, snart är ni ersatta av ett dataprogram som mitt i den värsta stressen också hinner blicka tillbaka och snabbt plocka upp statistiska referenser och jämförelser fortare än ni kan säga wikipedia eller eliteprospects..
Dessutom;
En robot blir alltid klar i tid.
En robot gör aldrig fel.
En robot har inte ett ego som sportens folk tassande måste ta hänsyn till för att, kanske, få in ”en blänkare”.
Det amerikanska företaget Narrative Science har redan i fem år jobbat med baseballreferat. Störst i branschen är Automated Insights som redan 2013 genererade över 300 miljoner artiklar inom sport och ekonomi. I år räknar bolaget med att producera en miljard autogenererade artiklar.
Smaka på den; en miljard artiklar.
Och, simsalabim, har vi mediebolagens våta dröm; journalister som alltid levererar.
Journalister som aldrig vabbar, aldrig är bakfulla eller sjuka. Som aldrig missar en deadline och som aldrig gör fel eller säger till chefen att stoppa upp sitt artikelförslag någonstans där solen aldrig skiner.
Journalister som aldrig spiller kaffe i tangentbordet, aldrig missar flyget eller har sleten kavaj med hål på armbågarna och som, till skillnad mot sina levande kollegor, går att ha i möblerade rum utan att de välter saker.
Lojala, pålitliga och hårt arbetande medarbetare. Och de finns runt hörnet – redan om några veckor går Mittmedia i skarpt läge.
Wow, liksom. Hej lönsamhet. Hej felfritt – men också tjena könslöst, doft- och luktfritt.
För det finns ju som alltid en hake;
Frågetecknet, och utmaningen, är, för att använda utvecklarnas eget språk; att skapa algoritmer som väcker känslor.
Finns det maskiner som kan skapa spänning och spännvidd av faktamaterialet? Som kan gjuta liv i texterna. Som kan skapa ett språk som är spänstigt och inte bara torrt faktabaserat? Ett språk som lever och andas och som förmedlar svetten och stanken från arenan, glädjen och sorgen? En maskin som kan skildra och förmedla eufori och frustration och inte bara stava rätt till orden. Journalister med själ och hjärta och den allt större bristvaran medmänsklighet och empati?
I den nya tiden kommer digitala beteenden att styra vår vardag. På gott och ont. Allt som går att stoppa in i Excel går också att skapa robotjournalistik av. Såklart, Excel är uppfunnet av de onda krafterna som tror allt kan stoppas i celler och räknas ut på sista raden.
Nu tar maskinerna över bokstäverna också. Siffrorna äger de redan, både ettorna, nollorna och miljonerna.
Fast å andra sidan; i jämförelse med de brittiska tabloidernas valbevakning är varenda maskin bättre än soppskallarna som utformar webjournalistik och förstasidor.
Och det är klart att i en tid när några av planetens mest framgångsrika artister åker runt med usb-minnen och låter datorerna spela så kan ju allt hända.
###
Robotarnas totala motsats är vårmarknaden i Frödings hembygd.
Vi tar en tur på den amerikanska tvåhjulingen och tittar in och trivs bland lammkorv, fågelholkar, och honung.
Det är analogt och trivsamt. Bodar med lergökar, smeder och snickare, varmrökt och välgjort.
Den enda närheten till den digitala nutiden är handlarnas diskret hemmagjorda ”Jag tar Swish”-skyltar på bodarna.
Det känns superanalogt, tryggt och som en ibland välbehövlig motkraft mot allt det blixtrande snabba digitala.
Och vi upptäcker att i den heliga ekologins och sköna vårmarknadsförsäljningens tid är allt tillåtet och ingenting omöjligt.
Vi tittar i påsen för den just inköpta tvålen och på den medskickade bruksanvisningen.
Tvålen med den ”friska och lite medicinska doften” påstås hjälpa oss mot onda saker som lindrig acne, finnar, mindre sår, munsår, lindriga sol- och brännskador, insektsbett, mjäll och klåda i hårbotten, lindriga yttre hemorrojder, tillfällig analklåda och nagelinfektioner.
Pick one. Allt fungerar.
Det slår mig att om detta varit något annat än heligt ekologiskt och inte sålts på marknad av snäll tant under presenning hade media rasat. Tänk ett läkemedel som påstått sig vara underverket som botat allt ovanstående och litet till.
Ett piller med magiska egenskaper.
Analaklåda, lindrig visserligen, men ändå o c h munsår. Med samma tvål. Spännande.
Är det så att vi aningslöst köper och sväljer allt som är ekologiskt, naturodlat, egentillverkat, hembränt eller giftfritt och gör det med annan måttstock och lägre ribba?
Tron försätter kanske inte berg, men kanske driver den analklåda på flykten med magiska tvålar.
Såklart att medvetet är bra och socker dåligt. Spara resurser, lev hälsosamt och kanske till och med litet längre och bättre – men geschäft hittar alltid de nya och lönsamma marknaderna med stilsäkert väderkorn.
Och geschäft hittar sina offer med samma naturnäsa.
Antingen det handlar om nyttighetsamatörer som oss, och det kan vi ju ta med ett leende. Men när vi kommer ner till svårt sjuka som kanske redan provat alla traditionella och tänkbara dörrar tillbaka till hälsans ljusa salar, blir det aningen lortigare och en beskare medicin att svälja.
Hälsokost, ekologiskt, gröna svanar, miljöcertifieringar. Bra. Absolut.
Men vem kan man tro på när det kommer ner till analklådan och munsåret?
Vilken chans har de riktiga läkarna med de traditionellt tråkiga metoderna i en framtid där vi alla tror på tvålar och oljor med giftfria stämplar och gröna svanar? Eller på Googles blixtsnabba råd och rön.
Och; vem tror att besöket hos doktor Google på nätets jättelika symptombank gör oss friskare?
###
Till sist; Det kostar att vara tankspridd med kaffet. Det har Christian Geijer räknat på. Speciellt vad som händer om vi tappar räkningen på skoporna och lägger på en extra ”för säkerhets skull”.
Om 9,6 miljoner svenskar tar en extra skopa vid kaffebryggning ökar kaffeförbrukningen med 24,5 miljarder gram. Det är 24 528 ton kaffe, eller 49 miljoner paket per år.
Hej kaffehuset på andra sidan gatan.
Sådant kan man också ägna tankemöda och skrivkraft på.
KORT & GOTT
### Magnus Nygren tillbaka. Såklart det blir jättebra. Både på och utanför isen.
### Spännande namn, högoktanig hockey och Crosby och Jagr på plats. VM är kul.
### Efter kommunens präktiga ”vett-och-etikett-kampanj” för cyklisterna väntar vi nu ivrigt på uppföljarna; ”virriga-fotgängar-kampanjen” och ”håll-din-skitande-hund-kopplad-kampanjen”. Vad säger ni, Haster & Zimmerman?
### Roberto Vacchi är svensk sport-TV:s bäste kommentator. Sorry, Sanny, men Vacchi spelar i en egen liga i kunnande, engagemang, humor och småprat under flera timmar långa direktsändningar, just nu från Girot.
### Men Mårts måste ju fått något slags hjärnsläpp om det stämmer att han inte ens kontaktat Jonas Brodin.
### ”Ser ni en krullhårig gumma där på upploppsrakan så är det mamma. Men jag har sagt åt henne att inte gå ut i gatan och komma i vägen för cyklisterna”. Vacchi, only Vacchi.
### Det var häftigt att se Girot rulla igenom staden där vi bodde och trampa vidare på vägarna uppe i bergen jag testade (men där jag kroknade snabbare än man kan säga Petacchi).
### Inte bara Sverigedemokraterna som har löss i pälsen. Nationella fronten i Frankrike kastar ut legendaren och grundaren Jean-Marie LePen.
### Undrar om tunnelbaneåkarna hos SL kan göra som chefen och försöka komma undan med att de ”tänkte köpa biljett men glömde betala?”
### Rodney Crowell och Emmylou Harris är högoktanig duo på nya albumet The Traveling Kind.
### Sverige lockar fler åskådare i Prag än under hemma-VM i Globen.
### Datumet, 7, 8 eller 9 maj kan kvitta. Vi borde fira hela veckan och på allvar lära oss av det andra av de två världskrigen; Aldrig. Mera. Krig. Men samtidigt tågar nazisterna på våra gator och tar plats i vårt parlament – så frågan är vad vi egentligen lärt oss?
### Coolt att Rasmus Asplund plockar upp Dieter Kalts gamla FBK-tröja med nummer 74.
### Om du undrar; ja, bloggen här kommer att få litet tätare uppdatering framöver. Olika orsaker – tack Lars för hjälp med med att hitta allt skit som smugit sig in i datorn – har gjort att det dröjt litet med nya inlägg här, men ha tålamod. Det blir bättre. Tanken är att bli snabbare och kortare. Har ni synpunkter eller tips skicka gärna på jorgen.kalitzki@gmail.com
#### Och här kan du se Glimt TV:s långlånga intervju med mig. Längden kräver både chips och popcorn.
### SE; Delat Land med Niklas Källner. Strålande serie om ett helt annat Sverige än i den vanliga mediebilden. Sveriges Sydstatare, Örkelljungas bilburna ungdom, brände dieselavgaser i ansiktet på en tiggare och tyckte det var en ”kul grej”. Skrämmande bild av idiot-Sverige.
### LYSSNA; Singeln med All Over My Head från Imperial State Electric lovar mer. Trallsvängiga gitarriff med solglasögon. Kul.
### LÄS; Björn af Kleens strålande journalistiska hantverk Det ockuperade landskapet i DN om de mörka krafterna i dalaskogarna. Bruna skjortor granne med det multinationella och mångkulturella. Fascinerande, skrämmande och ett förebud om en ny politisk tid – eller?
Tack för att jag fick ta av er tid.
Comments are closed.